Over ons

Drie individuen met één gedeelde passie: het transformeren van het onderwijslandschap en het creëren van een betere toekomst voor alle kinderen.




Ton van Haperen –voorzitter stichting Meer leren op school 

Ton van Haperen (1959) is leraar in hart en nieren, en voorzitter van stichting Meer leren op school. Hij wil met de stichting de druk vergroten op politici, bestuurders en de beroepsgroep, door ongeruste burgers te mobiliseren. Dat begint bij informeren: met podcasts, boeken, artikelen, reclamespotjes, columns en congressen.


“Het onderwijs is in crisis,” zegt Ton. “We zien een alarmerende achteruitgang, met een groeiend lerarentekort, hoge uitvalcijfers en steeds slechtere prestaties in internationale vergelijkingen. Dit onaanvaardbaar en vraagt om actie”


Toen Ton in 1985 bijna per toeval voor de klas belandde, had hij niet kunnen weten dat het zijn leven zodanig zou beïnvloeden. Hij krijgt een enorme passie voor lesgeven, maar ziet ook direct dat er een hoop mis gaat. De organisatie wordt groter en hiërarchischer, de scholen worden onder het bevoegd gezag van een zelfstandig bestuur autonoom. Hij begint erover te schrijven: aanvankelijk als columnist bij het onderwijsblad, maar later volgen ook meerdere boeken. Als vakdidacticus Algemene Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en later bij de interfacultaire lerarenopleiding van de Universiteit Leiden, schrijft hij een aantal vakdidactische boeken en ontwikkelt hij de lesmethode economie Index voor Thieme Meulenhoff. Zijn recentste boek “Het bezwaar van de leraar” kwam in 2018 uit bij Amsterdam University Press.

Als columnist en auteur heeft Ton van Haperen een platform gevonden om zijn stem te laten horen in het onderwijsdebat. Maar zijn missie gaat verder dan alleen woorden op papier. Hij gelooft in actie, in het mobiliseren van mensen om verandering teweeg te brengen. Binnen stichting Meer leren op school zet Ton zijn energie en vastberadenheid in om een betere toekomst te creëren voor alle kinderen. Met een scherp oog voor detail en vastberadenheid streeft hij naar concrete resultaten. Zijn visie is duidelijk: het onderwijs kan en moet beter, en hij zal er alles aan doen om dat te bereiken.


“Samen kunnen we het verschil maken,” zegt Ton. “Het is tijd om actie te ondernemen en een einde te maken aan de neerwaartse spiraal waarin het onderwijs zich bevindt.”


Ton van Haperen is niet alleen een sterke leider; hij is een inspiratiebron voor anderen. Zijn vastberadenheid, integriteit en toewijding maken hem de perfecte persoon om de missie van stichting Meer leren op school te leiden naar succes.






Sezgin Cihangir 
secretaris stichting Meer leren op school


Sezgin Cihangir (1978) is een toegewijde leider in het onderwijs, en secretaris van stichting Meer leren op school. Zijn passie voor het verbeteren van het onderwijs, met name op het gebied van taal- en rekenonderwijs, is duidelijk zichtbaar in zijn werk en zijn inzet voor de stichting.


Met een achtergrond in de Sociale en Organisatie Psychologie, heeft Sezgin een diepgaand begrip van de psychologische aspecten van leren en onderwijs. Als directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) heeft hij zijn expertise toegepast in het ontwikkelen van effectieve onderwijsmiddelen. Hieruit kwamen bijvoorbeeld de cursussen Foutloos Rekenen en Grip op Tekst, die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs voor kinderen in Nederland.

Sezgin’s professionele reis wordt gekenmerkt door zijn vastberadenheid om verandering teweeg te brengen in het onderwijslandschap. Hij is niet alleen een secretaris, maar ook een pleitbezorger voor positieve verandering binnen de stichting Meer leren op school. Zijn motivatie om deel uit te maken van de stichting komt voort uit zijn geloof in de kracht van samenwerking en collectieve actie, en zijn persoonlijke doel is om het denken over taal- en rekenonderwijs te herzien.


“Ik hoop bij te dragen aan de collectieve bewustwording dat het slecht gaat met het onderwijs. Verbetering is wel degelijk mogelijk, maar dan moeten we wel de juiste keuzes maken’, legt Sezgin uit. ‘En dan wel keuzes die gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten, in wat wel en niet werkt in het onderwijs’.


Zo wil hij ervoor zorgen dat alle kinderen de kans krijgen om hun volledige potentieel te bereiken. Sezgin gelooft namelijk met heel zijn hart in de kracht van goede leermiddelen en sterke leerkrachten. Momenteel ontwikkelt hij met het NMI de methode Wetenswaardig, en recent zag hij nog een leraar voor de klas staan die hiermee álle leerlingen kon laten meedoen. Ook kinderen uit kansarmere milieus konden de moeilijke definities keurig uitspreken en de betekenis goed uitleggen. ‘Het was erg inspirerend om te zien’, glimlacht Sezgin. ‘Als je een vakkundig keerkracht de handvatten kan bieden van een beproefde didactiek, kunnen ze een zodanig stimulerende leeromgeving creëren, dat er niemand achterblijft.’ En zo’n leeromgeving, dat verdient elk kind.

Sezgin Cihangir is niet alleen een visionaire leider, maar ook een inspirerende kracht binnen de stichting Meer leren op school. Zijn expertise, vastberadenheid en toewijding maken hem een waardevol lid van het team, dat zich inzet voor een betere toekomst voor alle kinderen in Nederland.







Anna Bosman
– penningmeester Meer leren op school

Anna Bosman (1956) is een vooraanstaande figuur op het gebied van onderwijspsychologie en pedagogiek, en de penningmeester van stichting Meer leren op school. Haar toewijding aan het verbeteren van het onderwijs in Nederland is zowel bewonderenswaardig als inspirerend.

Met een indrukwekkende academische achtergrond heeft Anna haar carrière ingezet voor leerling en leerkracht. Na zeven jaar als universitair hoofddocent bij de Radboud Universiteit, werd ze in 2007 benoemd tot hoogleraar. Anna richtte de eerste volledig universitaire bacheloropleiding op voor leerkracht basisonderwijs en lanceerde de masteropleiding curriculumontwikkeling voor primair onderwijs. Haar kennis van effectieve didactiek heeft haar in staat gesteld om concrete bijdragen te leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland.

Anna’s passie voor het onderwijs wordt aangewakkerd door haar persoonlijke achtergrond. Als dochter van een binnenschipper, afkomstig uit een milieu met een lage sociaaleconomische status, is ze zich zeer bewust van de kracht van onderwijs als een hefboom voor sociale mobiliteit. ‘Ik hoor nu bij degenen die het goed hebben in Nederland’, vertelt Anna. ‘Het feit dat ik goed onderwijs heb genoten, heeft daar een uiterst belangrijke bijdrage aan geleverd. Dat gun ik alle kinderen, ongeacht hun sociale achtergrond’. Zodoende zet ze zich als penningmeester van Meer leren op school in om dit doel te bereiken.


Want goed onderwijs is niet voor iedereen weggelegd, en dat is eigenlijk gek. “Ik kijk naar onderwijs, zoals ik naar de geneeskunde kijk. In veel gevallen weten we wat werkt en wat juist niet” stelt Anna. “Maar in tegenstelling tot de geneeskunde, waar bewezen effectieve geneesmiddelen voorgeschreven dienen te worden, is dat in het onderwijs nog altijd vrijblijvend”.


Als penningmeester van stichting Meer leren op school zet Anna haar expertise en standvastigheid in om een positieve verandering teweeg te brengen in het onderwijslandschap. Het belangrijkste voor haar is om te zorgen dat de politiek en het beleid zich achter ons doel van onderwijs scharen: ervoor zorgen dat kinderen (weer) goed leren rekenen, lezen, spellen, schrijven en heel veel kennis op doen. Anna’s kennis van goede vakdidactiek, haar toewijding aan het verbeteren van het onderwijs en haar vastberadenheid om verandering teweeg te brengen maken haar een waardevol lid van de stichting Meer leren op school. Met haar visie, expertise en integriteit zal ze blijven strijden voor een toekomst waarin elk kind de kans krijgt om zijn volledige potentieel te bereiken door middel van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Want elk kind verdient evengoed onderwijs, ongeacht achtergrond en verleden.