In lijn met de landelijke trend ging het niet goed met rekenen op de Bossche basisschool Noorderlicht. Tótdat ze weer de traditionele rekenmethode omarmden.
Het realistisch en functioneel rekenen zijn de twee stromingen in het Nederlandse rekenonderwijs. Vanaf de jaren tachtig won realistisch rekenen aan invloed en vanaf het begin van deze eeuw zijn er bijna alleen nog realistische rekenmethodes beschikbaar. Daarbij ligt de nadruk op ontdekkend leren en inzicht. Zoals verhaaltjessommen. In het traditionele rekenen ligt de nadruk op directe instructie van de leraar en veel oefenen met ‘kale’ sommen, routine kweken.
Het realistisch rekenen is de “veroorzaker van de rekenramp waarin wij vandaag zitten”, zegt Sezgin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) in Amstelveen. “We hebben in Nederland een bepaalde kijk op hoe je kinderen moet opvoeden: als zelfstandige burgers. Dus moeten ze het allemaal maar zelf bedenken. Dat is een romantisch wereldbeeld, een romantisch kindbeeld. Kinderen kunnen zo de verkeerde strategieën aanleren, die lang niet altijd werken.”
Lees het hele artikel in het NRC hieronder of op de website van het NRC.