Podcast Nieuwe Ankers: ‘Stop de verdomming’

Nathan Commandeur
1 augustus 2024

Sezgin Cihangir, Directeur Nederlands Mathematisch Instituut, pleit in de podcast Nieuwe Ankers met Paul van Liempt: ‘Stop de verdomming’.

YouTube video player

Sezgin schrok niet van de dramatische Pisacijfers, waaruit bleek dat een derde van de 15-jarigen te weinig taalvaardigheden heeft om zich maatschappelijk staande te houden. Het was de zoveelste bevestiging van een trend die al lang gaande is. Maar pijnlijk is het wel, vindt hij, want ‘Nederland is echt aan het verdommen.’

Dat leesvaardigheid de belangrijkste taalvaardigheid is, wist hij al veel langer. Een gerenommeerde hoogleraar leesonderwijs als Kees Vernooy (nu em.) had daar al vaker op gewezen. Sezgin wijst in dit interview op de directe gevaren van een gebrekkige leesvaardigheid: ‘Kinderen die niet kunnen lezen hebben een enorm groot risico dat ze uitvallen op de arbeidsmarkt. Neem het vak automonteur. Dealers en garagebedrijven nemen geen monteurs meer aan met slechte leesvaardigheid. Dat vak vereist tegenwoordig permanente bijscholing en zonder leesvaardigheid geen scholing. Elke vorm van kennisoverdracht, ook mondelinge, vereist dat je informatie begrijpt, dat vereist een woordenschat, en die verwerf je door te lezen.’

Sezgin Cihangir verhuisde op zijn 18de van Turkije naar Nederland. Met het naïeve idee hier snel veel geld te verdienen, een Mercedes te kopen en dan met een achterbak vol geld terug te rijden naar zijn familie in Turkije. De harde praktijk was dat hij alleen als bordenwasser aan de slag kon met een miniem uurloon waar je niet eens een tweedehands fiets van kon kopen. Uiteindelijk kwam het goed, hij volgde de Hollande droom, promoveerde als sociaal psycholoog en werd gegrepen door het onderwijs.

Nu is hij directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut, lid van het RED-Team Onderwijs en zoekt hij met enige regelmaat de opiniepagina’s van de Nederlandse kranten op, om met vlammende betogen het debat te zoeken. Het onlangs door schoolbestuurders opgestelde ‘Deltaplan onderwijs’ vindt hij een versluierende benaming voor een slecht plan dat niet uit de praktijk voortkomt. Aan de hand van ‘Good Practices’ legt hij uit hoe het beter kan. Want het is ‘de hoogste tijd dat de verdomming een halt wordt toegeroepen.’